Vermogensopbouw: niet heel sexy, wel belangrijk. Omdat het ons nauw aangaat en u als klant van Brand New Day en tevens bewoner van een planeet waarop geld nog altijd het leidende ruilmiddel is óók, lieten we een marktonderzoek doen. Over Nederlanders en hun vermogensopbouw dus. Over Nederlanders en geld voor later. Of hoe u het ook wilt noemen. De resultaten leest u hieronder.
Zzp’ers zetten minder geld opzij
U zet meer geld opzij voor later dan de gemiddelde Nederlander. Maar u bent klant bij Brand New Day en dus is dat nogal wiedes. U belegt of spaart tenslotte niet voor de kat zijn viool bij ons. Wel opvallend is dat zzp’ers gemiddeld wat minder bezig te lijken zijn met specifieke spaardoelen. Oók als we die groep vergelijken met de gehele beroepsbevolking. En dat is zonde, want juist voor zzp’ers is het belangrijk om regelmatig geld opzij te zetten. Zij missen namelijk de vangnetten die mensen in loondienst wél hebben.
Brand New Day’ers beleggen meer
En heus niet alleen in onze top of the bill-indexfondsen. Vergeleken met de beroepsbevolking beleggen klanten van Brand New Day namelijk ook meer in vastgoed, cryptocurrency of andere beleggingen. Opvallend is ook dat zzp’ers over het algemeen meer beleggen ten opzichte van de gehele beroepsbevolking.
Mannen beleggen trouwens (nog steeds) meer dan vrouwen. Een ongewenst voortvloeisel van de traditionele rolverdeling die gelukkig verandert, want we zien steeds meer vrouwen de beurs op gaan. Van alle vrouwen die beleggen, begon liefst 31% (inderdaad: dat is heel veel!) daar het afgelopen jaar mee. Ter vergelijking: van alle beleggende mannen startte 21% (ook veel) in het afgelopen jaar. Het verschil tussen beleggende vrouwen en mannen wordt dus kleiner. En beleggen is waanzinnig populair.
Brand New Day-klant zijn = minder (pensioen)stress
Zo’n kekke pensioenrekening levert heel veel belastingvoordeel op. Maar ook minder stress over het inkomen op de oude dag, zo blijkt. 23% van onze klanten maakt zich namelijk nul komma nul zorgen om haar of zijn pensioen. Bij zzp’ers ligt dit percentage op 21% en bij de gehele beroepsbevolking op 14%.
Die zorgen lijken terecht. Een groot deel van de beroepsbevolking (44%) is straks namelijk afhankelijk van de AOW-uitkering. En die is niet bijster hoog. Ook veel zzp’ers hebben de overheid nodig om later rond te komen. En klanten van Brand New Day? Die hebben goed in hun snotje dat zo’n AOW-uitkering geen vetpot is. Ze bouwen niet voor niets aanvullend pensioen bij ons op en zijn daarom straks veel minder afhankelijk van hun AOW.
Zzp’ers stoppen eerder óf veel later
Relatief veel ondernemers verwachten lekker vroeg te gaan genieten van de oude dag. Van de ondervraagde zzp’ers denkt namelijk 12% nog voor hun zestigste levensjaar met pensioen te gaan. Ter vergelijking: bij de andere ondervraagde groepen ligt dit op 9%. Tegelijkertijd denkt zo’n 6% van alle zelfstandig ondernemers pas na hun zeventigste met pensioen te gaan. Dat kan twee dingen betekenen: óf ze zijn dolblij met hun werk – dat hopen we dan maar – óf ze hebben hun pensioen niet op orde.
Politiek
Vergeleken met zzp’ers en de gehele beroepsbevolking hielden klanten van Brand New Day bij de meest recente verkiezingen minder rekening met de pensioenplannen van politieke partijen. Dat betekent niet dat onze klandizie weinig politiek geëngageerd is. Het betekent volgens ons vooral dat ze zich niet zo druk maken omdat ze al een pensioenpotje opbouwen met een pensioenrekening bij Brand New Day.
Qua kennis van het pensioenakkoord scoren onze klanten ook ietsjes beter. Net iets vaker het Journaal gekeken, misschien. Toch blijkt dat hele pensioenakkoord voor veel mensen een ver-van-mijn-bedshow. Slechts een kwart van de ondervraagden weet wat het akkoord precies betekent voor hun pensioen.
Welke invloed heeft de coronacrisis?
Relatief veel (23%) Brand New Day-klanten gaven aan dat de coronacrisis een positieve impact had op het besteedbare inkomen van hun huishouden. Dat leidde tot wat discussie hier op kantoor, want wat doen die mensen precies? Hebben ze belangen in grote pharmaceuten? Bestieren ze vakantieparken? Geven ze online bootcamps? We horen het graag.
Die coronacrisis bracht natuurlijk veel onzekerheid en nog meer ellende. Maar ook één positieve ontwikkeling: veel mensen (ongeveer een kwart van de Nederlanders) zijn dankzij de crisis namelijk met meer aandacht naar hun pensioenpotje gaan kijken. Dat proberen we met ons marketingteam al jaren teweeg te brengen, maar blijkbaar beheerst een besmette vleermuis dat kunstje beter dan wij.
Nog een paar voetnoten voor wat duiding:
- Onder de mensen in de beroepsbevolking zitten uiteraard ook zzp’ers. Deze groep geeft daarom een afspiegeling van de gemiddelde werkende Nederlander. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1553 personen. We hebben het onderzoek lekker aan de professionals overgelaten: Markteffect heeft het voor ons uitgevoerd.
De risico’s van beleggen
Risicoloos beleggen bestaat natuurlijk niet en u kunt een deel van uw inleg verliezen. Lees meer over de risico’s en hoe u die kunt beperken.