Welcome to our Support Center
Afdrukken

Kan ik mijn pensioenrekeningen samenvoegen?

Heeft u meerdere pensioenpotjes bij Brand New Day? Of heeft u ergens anders aanvullend pensioen (via een lijfrente of bankspaarproduct) opgebouwd en heeft u weleens nagedacht over deze pensioenrekeningen samenvoegen? Dat kan! Er zijn wel wat uitzonderingen en spelregels, maar die verduidelijken we hieronder.

Waarom is overboeken naar Brand New Day interessant?

Daar is één hele goede reden voor: kosten. Wij zijn een prijsvechter en er bestaat dus een grote kans dat u bij ons goedkoper uit bent. En hoe minder kosten u over uw pensioenpotje betaalt, hoe meer pensioen u overhoudt. Da’s een simpele rekensom.

En heeft u verschillende lijfrentes bij verschillende aanbieders? Dan is het het handigst als u alle rekeningen gewoon onder één dak heeft staan. Houdt de boel lekker overzichtelijk. En als u meerdere rekeningen bij Brand New Day heeft, dan is het natuurlijk ook fijn om die samen te voegen. Scheelt u wat papierwerk als we u het jaaroverzicht sturen.

Welke pensioenpotjes kunt u overboeken naar Brand New Day?

U kunt alleen pensioenrekeningen- of verzekeringen die in de derde pijler vallen overboeken naar een rekening bij Brand New Day. De belastingdienst noemt zo’n rekening of verzekering een lijfrente. Als u zo’n product heeft, vindt u deze hoogstwaarschijnlijk terug in uw belastingaangifte onder het kopje ‘Uitgaven’:

 

 

Binnen het kopje ‘Uitgaven’ ziet u een kopje met ‘Uitgaven voor lijfrente, alleen bij een pensioentekort’. Via dat kopje kunt u de lijfrentes vinden. 

 

 

Een lijfrenterekening op basis van sparen of beleggen (ook wel bankspaarrekening genoemd) kunt u bijna altijd zonder problemen overboeken. Een lijfrenteverzekering is vaak een wat lastiger te begrijpen product met complexere regeltjes, waardoor u die niet altijd zomaar kunt overboeken. Twijfelt u? Stuur dan even een kopietje van het polisblad door naar productscan@brandnewday.nl of bel ons op 020 75 85 300. Kijken wij of u het product wel of niet kunt overboeken. 

Wanneer is het wel/niet slim om producten samen te voegen? 

Heeft u zowel een rekening bij Brand New Day als bij een andere partij? Of heeft u meerdere pensioenrekeningen bij Brand New Day? Dan kan het handig zijn om die samen te voegen. 

In sommige gevallen is het alleen niet slim om verschillende pensioenpotjes samen te voegen op één rekening. Heeft u bijvoorbeeld een lijfrente of bankspaarproduct waarop u alleen vóór 31-12-2013 of vóór 31-12-2005 geld heeft ingelegd? Dan verliest u mogelijk fiscale voordelen als u de waarde van die rekening samenvoegt met de waarde van een andere rekening. Hieronder leggen we uit hoe dat zit.

Heeft u een lijfrente waarop niet meer is ingelegd na 31-12-2013?  

Dan kunt u het volledige bedrag dat u heeft opgebouwd al vanaf uw 65e laten uitkeren. Voegt u de waarde van de rekening samen met een andere rekening waarop wél is ingelegd na 31-12-2013? Dan verliest u die mogelijkheid. U kunt dan alleen het bedrag dat op 31-12-2013 op de rekening stond nog vanaf uw 65e laten uitkeren. Alles dat daarna gestort is, inclusief het behaalde rendement, kunt u pas vanaf uw AOW-gerechtigde leeftijd laten uitkeren.

Heeft u een lijfrente waarop niet meer is ingelegd na 31-12-2005?  

Dan kunt u de waarde vervroegd laten uitkeren via een overbruggingslijfrente. Voegt u de waarde van de rekening samen met een andere rekening waarop wél is ingelegd na 31-12-2005? Dan verliest u die mogelijkheid. U kunt dan alleen het bedrag dat op 31-12-2005 op de rekening stond nog gebruiken voor een overbruggingslijfrente. Alles dat daarna gestort is, én het behaalde rendement, kunt u pas vanaf uw 65e (als u na 31-12-2013 niet meer gestort heeft) of uw AOW-gerechtigde leeftijd laten uitkeren

Hoe weet ik of overboeken slim is?  

Het zijn nogal wat regeltjes en uitzonderingen die we hierboven beschrijven. Bent u de draad een beetje kwijt? Geen probleem, want we helpen u graag. 

Wilt u weten of overboeken naar (een bestaande rekening bij) Brand New Day verstandig is? Stuur dan even een kopietje van uw polisblad naar productscan@brandnewday.nl. Lopen wij uw polis even door en laten we weten of er met het samenvoegen van rekeningen bepaalde voordelen verloren gaan. Indien dit zo is kan overboeken altijd nog maar houden wij uw polissen gescheiden van elkaar op 2 rekeningen, onder 1 account. Wel zo makkelijk voor u natuurlijk.

Liever op een andere manier contact opnemen? Maak dan een belafspraak, bel ons zelf via 020 – 75 85 300 of stuur een mailtje naar info@brandnewday.nl. 

Ik wil een polis overboeken naar Brand New Day. Hoe doe ik dat?

U kunt zo’n overstap zelf regelen, door bij ons een pensioenrekening te openen en de overstap vervolgens in gang te zetten bij uw huidige aanbieder. 

U kunt het werk ook door onze overstapservice laten doen. U hoeft dan alleen even een overstapformulier in te vullen, wij regelen de rest voor u.  

Scroll naar boven