Welkom!
U heeft van uw werkgever een pensioenrekening gekregen. Nu is het belangrijk dat u uw rekening activeert. Met de onderstaande stappen en informatie wordt dat een fluitje van een cent.
Stap 1: kies een wachtwoord
Veiligheid gaat voor alles. Kies daarom een complex wachtwoord met cijfers, leestekens en hoofd- en gewone letters, dat niet snel te kraken is.
Stap 2: verifieer uw contactgegevens
Hoe kunnen we u bereiken en welk nummer wilt u gebruiken voor de tweestapsverificatie? We beloven dat we niet zullen bellen voor de laatste roddels.
Stap 3: doe de kennis- en ervaringstoets
Met de tekst hieronder (‘Wat móet u weten over de pensioenrekening’) heeft u alle info die u nodig heeft. Lees deze rustig door, dan kunt u de vragen uit de toets prima beantwoorden.
Wat u móet weten over de pensioenrekening
Met een pensioenrekening van Brand New Day bouwt u vermogen op voor aanvullend pensioen, mét belastingvoordeel. U kunt op deze rekening storten hoeveel en wanneer u wilt, maar maximaal uw jaarruimte. Dat is het bedrag dat u in een kalenderjaar van de Belastingdienst opzij mag zetten voor aanvullend pensioen, en vervolgens kan verrekenen met de inkomstenbelasting. U betaalt dan pas over de uitkering inkomstenbelasting.
Als de einddatum van de rekening nadert en u van uw welverdiende pensioen gaat genieten, dient u met het opgebouwde vermogen een pensioenuitkering aan te kopen. Mocht u al voor dit moment komen te overlijden, dan krijgen uw erfgenamen de uitkering op hun rekening. Zij kunnen er een nabestaandenuitkering van aankopen, of de rekening afkopen.
Mocht u willen overstappen naar een andere financiële dienstverlener, dan kunt u uw geld laten overboeken. En als u de rekening wilt opheffen en het geld opnemen, dan kan dat ook, als is dit financieel erg onaantrekkelijk. U betaalt dan namelijk inkomstenbelasting over het gehele bedrag plus een fiscale boete.
Stap 4: stortingen
U vinkt u hier aan vanuit welke bron u op de nieuwe pensioenrekening wilt storten. Dit kan bijvoorbeeld een spaarpot, inkomen of ander vermogen zijn.
Stap 5: upload een kopie van uw identiteitsbewijs en voer uw BSN in
Uw identiteitsbewijs hebben wij nodig om u te identificeren. Dit kan op twee manieren.
Manier 1: Ik wil het direct regelen
Heeft u uw mobiele telefoon en identiteitsbewijs bij de hand? Dan kunt u deze methode gebruiken. Binnen no time is uw identiteitsbewijs goedgekeurd.
Manier 2: Ik heb geen haast
Heeft u geen mobiele telefoon of gewoonweg geen haast, dan kunt u deze methode gebruiken. Er wordt gevraagd om uw identiteitsbewijs te uploaden en uw BSN in te vullen. Het duurt maximaal 5 dagen voor uw identiteitsbewijs is goedgekeurd.
Stap 6: lees en accepteer de voorwaarden
Dit zijn misschien niet de leukste teksten, maar wel erg belangrijk. We vragen u dan ook om de documenten door te nemen en akkoord te gaan met de voorwaarden van de rekening.
Stap 8: kies een tegenrekening en doe een identificatiestorting
Dit kan elke Nederlandse betaalrekening zijn die op uw naam staat.
Om de gekozen tegenrekening te controleren, vragen wij u om 1 cent over te maken. Dit kan eenvoudig via iDEAL.
Stap 9: geef aan waar u belastingplichtig bent
Waarschijnlijk is dit gewoon Nederland, maar wellicht ergens anders. Mocht u bijvoorbeeld als zogenoemde US-person in de VS belastingplichtig zijn , dan heeft dit gevolgen.
Stap 10: controleer en vul uw persoonlijke gegevens aan
De meeste gegevens zijn nu al ingevuld, maar nog niet alles. Controleer de alle gegevens zodat alles correct staat.
En nu?
U krijgt van ons een uitnodiging voor de belafspraak. Wij vragen u om nog even wat papieren te verzamelen ter voorbereiding. Tijdens dit gesprek zullen wij uw jaarruimte (en eventueel reserveringsruimte) berekenen, en beantwoorden wij uiteraard al uw vragen.
Pakt u er alvast de volgende gegevens bij:
- uw jaaropgave, tot maximaal 10 jaar terug
- uw factor A (pensioenaangroei). Lees hier waar u dit vindt.
Handig om te weten
We kunnen ons voorstellen dat u nog wat vragen heeft. Welke mogelijkheden heeft u bijvoorbeeld om het risico van beleggen te beperken? En waar vindt u alle fondsen en koersen?
Staat mijn geld veilig?
Automatische risicoafbouw
Automatisch herbalanceren
Alle fondsen en koersen
Komt u er niet uit?
Wij helpen u graag. U kunt rechtsonder direct met ons chatten. U mag uiteraard ook mailen naar werknemersdesk@brandnewday.nl of bellen naar 020 75 85 318.